Als je gaat adverteren op Facebook kan het erg behulpzaam zijn om gebruik te maken van de Facebook Pixel. De Facebook Pixel is een stukje code die je op je website kunt plaatsen om bij te houden wie je website bezoekt en naar welke pagina’s deze personen navigeren. Het geweldige aan de Facebook Pixel is dat je deze data vervolgens kunt gebruiken om custom audiences (aangepaste doelgroepen) te maken en op basis daarvan deze mensen (re)targeten. Zo bereik je dus altijd mensen die al geïnteresseerd zijn in je product of dienst en waarschijnlijk sneller over zullen gaan tot een aankoop/contact.

In deze blog ga ik verder in op de Facebook Pixel. Hoe je de pixel installeert en wat je er vervolgens allemaal mee kunt doen.

Om de Facebook Pixel te installeren moet je het beheer van je pagina ondergebracht hebben in de Bedrijfsmanager van Facebook. Voor de handleiding van de Bedrijfsmanager klik hier. Als je dit juist hebt gedaan ziet je Bedrijfsmanager er uit zoals op de eerste onderstaande afbeelding. Als je meerdere pagina’s onder je beheer hebt, zie je al deze pagina’s in de Bedrijfsmanager. Om je Facebook Pixel te installeren, klik je in de Bedrijfsmanager linksboven op de drie streepjes en ga je naar Pixels.

no-repeat;center top;;

auto

Facebook_Pixel_1

http://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2017/05/Facebook_Pixel_1.png

Facebook_Pixel_2

http://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2017/05/Facebook_Pixel_2.png

In stap 1 moet je kiezen of je de installatie van de Pixel middels een integratie- of tagmanager wilt laten verlopen. Dit kan alleen als je gebruik maakt van een tagbeheertool of een e-commerceplatform dat een Facebook-integratie biedt. Heb je dit niet, kies dan de optie om de code te kopiëren en te plakken. Je krijgt nu een scherm te zien met de code. Het is nu even de vraag hoe je website is opgebouwd. Heb je alles zelf gedaan met html-codes? Dan moet je op elke pagina de code plakken in de van je website. Gebruik je een extern platform om je website te beheren? Klik dan hier voor een uitgebreide handleiding met wat je moet doen. Een veelgebruikt extern platform is WordPress. Voor eenvoudige implementatie van de Facebook Pixel raad ik je aan om de plugin PixelYourSite te installeren.

no-repeat;center top;;

auto

Facebook_Pixel_3

http://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2017/05/Facebook_Pixel_3.png

Facebook_Pixel_4

http://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2017/05/Facebook_Pixel_4.png

Als je wilt checken of je de Facebook Pixel juist geïnstalleerd hebt en voortaan bij wilt kunnen houden welke andere websites Facebook Pixels gebruiken, raad ik je aan de Facebook Pixel Helper van Google Chrome te installeren. Dit is een plugin voor je webbrowser die direct op elke website die je bezoekt laat zien of hier een Facebook Pixel actief is. Zo kun je dus checken of je eigen pixel goed staat en hoe anderen de pixel geïnstalleerd hebben. Onderstaande afbeelding laat zien hoe deze plugin precies weergeeft welke Facebook Pixels een website heeft geïnstalleerd.

no-repeat;center top;;

auto

Facebook_Pixel_5

http://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2017/05/Facebook_Pixel_5.png

Als je de gehele installatie juist doorlopen hebt, is het nu natuurlijk de vraag wát je precies gaat meten met je Facebook Pixel. Welke ‘events’ wil je gaan volgen? Hier komt wederom veel bij kijken dus daar zullen we een volgende blog aan wijden! Heb je nog vragen of dingen die je niet lukken? Stuur vooral een e-mail of laat een reactie achter, dan proberen we je verder te helpen!

no-repeat;center top;;

auto