Intro SM checken sollicitanten

Wellicht herken je de situatie: je voert sollicitatiegesprekken en je bent er nog niet helemaal uit wie je op basis van het gesprek aan wilt nemen. Je neemt de sollicitatiebrief door en wilt toch nét even wat meer over je sollicitant weten. Dan ben je er snel uit: even de naam intikken op Facebook en screenen wat voor vlees je in de kuip hebt. Maar wist je dat je door dit te doen, je eigenlijk de privacywet overtreedt?

De privacyregels die op dit moment gelden zijn nog gebaseerd op een wet uit 1995. In mei 2018 komt er een aanpassing in de wet waarin social media ook expliciet wordt opgenomen. In deze lijst vind je alle do’s en don’ts voor werkgevers op het gebied van screening middels social media. Hier lees je onder andere de volgende belangrijke regels:

1. Voer uitsluitend een screening van een sollicitant uit als u hiervoor een legitieme reden heeft en ook aan de overige (wettelijke) voorwaarden voldoet. Let op: toestemming van de persoon in kwestie is gezien de afhankelijkheidsrelatie niet rechtsgeldig.
2. Weeg bij een screening zorgvuldig af of deze noodzakelijk is voor de functie en welke gegevens hiervoor daadwerkelijk relevant zijn.
3. Informeer de sollicitant over de screening, bijvoorbeeld in de vacaturetekst.
4. Laat de gezondheid van de sollicitant buiten de screening, tenzij een medische keuring wettelijk verplicht is voor de betreffende functie.
5. Bedenk dat de informatie die u op internet vindt over een sollicitant niet waar hoeft te zijn en ga er dus zorgvuldig mee om.

Bron: CBP Screening, internet en sociale media (2017)

Denk dus de volgende keer dat je sollicitaties uitvoert even twee keer na voordat je social media inschakelt als informatiebron over je sollicitanten. Wanneer het namelijk aan het licht komt dat jij in naam van je bedrijf social media hebt geraadpleegd om te beslissen wie je aanneemt, kun je rekenen op boetes! Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Daarbij is het voor zowel de sollicitant als voor jezelf een stuk eerlijker een oordeel te vellen tijdens een gesprek in plaats van klakkeloos informatie van het internet over te nemen. Denk maar eens bij jezelf na, is het beeld dat jouw social media kanalen van je geven ook daadwerkelijk een afspiegeling van hoe je in het echt bent?

Wel is het natuurlijk erg lastig te controleren in hoeverre een werkgever jouw social media kanalen heeft betrokken bij de beslissing je wel of niet aan te nemen. Daar komt ook nog eens bij dat het raadplegen van social media kanalen ook veel voordelen kunnen hebben voor werkgevers. Daarom wil ik deze blog afsluiten met advies aan sollicitanten om op te passen wat je zoal op je kanalen zet. Zorg dat het allemaal binnen de perken blijft en let erop dat je geen extreme/brutale uitspraken het internet opslingert. Voor de werkgever wil ik middels deze blog wat bewustwording teweeg brengen. Bedenk dat het raadplegen van social media kanalen voor een sollicitatie vervelende gevolgen voor je bedrijf kan hebben, ga hier dus verstandig, zorgvuldig én vooral respectvol mee om.

no-repeat;center top;;

auto

no-repeat;center top;;

auto