Intro + uitleg funnel

Als wij met andere ondernemers praten over Facebook marketing (adverteren) dan horen we regelmatig dat men wel eens een advertentie heeft geplaatst, maar dat daar niet echt conversies uit voort kwamen. Hoe doen we dat bij Be Bricks precies? Is een advertentie maken, een doelgroep kiezen en vervolgens de advertentie optimaliseren genoeg? Daar kan ik heel kort over zijn: nee. Adverteren op social media is geen wondermiddel. Je hebt misschien wel eens gehoord van een trechter die het gewenste conversieproces van jouw klanten visualiseert en waarop je je marketing aanpast. In deze blog leg ik je uit wat deze trechter precies is en hoe wij hiermee werken.

Was het maar zo makkelijk dat wanneer je doelgroep jouw product of dienst ziet meteen verkocht is. Niet alleen van jouw aangeboden product of dienst, maar ook van jouw merk. Ga maar eens bij jezelf na, zou jij bij het zien van een advertentie van een onbekend merk en misschien ook wel onbekend product meteen tot aanschaf overgaan? Nee, daar is een stuk meer voor nodig. Een persoon maakt totdat hij of zij tot aankoop overgaat verschillende stappen door. Deze customer journey kan worden weergegeven in een trechter (Engelse vertaling: funnel). Er zijn misschien wel honderden (marketing)trechters die deze customer journey in beeld brengen en ze zijn veelal afgeleid van het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action). Bij Be Bricks hanteren wij (een vergelijkbaar) model van Google: See, Think, Do, Care.

no-repeat;center top;;

auto

See Think Do Care Model Google blog Be Bricks Groningen

http://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2017/08/See-Think-Do-Care-Model-Google.png

Uitleg funnel Google

Foto: Google

Dit model van Google is gericht op online marketing is het algemeen, maar je kunt hem ook prima toepassen alleen op je Facebook campagnes:

See
See is de eerste fase van de customer journey. Je wilt dat jouw klanten kennis maken met jouw onderneming en je dus ‘zien’. Je bent in deze fase dus nog niet gericht op conversies, maar op bereik, sessies, en doorklikratio (Click Through Rate/CTR). De inhoud van jouw Facebook-advertentie zal daarbij bijvoorbeeld bestaan uit het laten zien van verschillende producten, letterlijk je gezicht laten zien of blogs.

Think
In de tweede fase wil je dat mensen jouw producten of diensten overwegen. Ze denken dus na over een conversie. In deze fase richt je je op op betrokkenheid en wil je terugkerende bezoekers op je website, downloads en inschrijvingen. De inhoud van je Facebook-advertentie is bijvoorbeeld een e-book dat gedownload kan worden of het aanbieden van samples.

Do
In de ‘Do’-fase wil je dat de terugkerende bezoekers, de geïnteresseerde mensen, actie ondernemen. Dit is de fase waar daadwerkelijk de conversies binnenstromen! Je richt je op de doelgroep die de eerdere twee fasen al doorlopen zijn en dus zeer geïnteresseerd zijn. Hierdoor kun je directe call-to-actions gebruiken. ‘Koop nu’, ‘Meld je aan’ en ‘Schrijf je in’ zijn voorbeelden van deze call-to-actions. Probeer in deze fase te variëren in content in de lead-ads en carroussel ads en optimaliseer deze op basis van resultaten. Maak dus altijd meerdere varianten om je producten en/of diensten te tonen waarvan jij wilt dat mensen tot conversie overgaan.

Care
Je wilt natuurlijk niet dat mensen maar 1 keer bij jou een product kopen. Ze moeten zo vaak mogelijk terugkomen! 🙂 Hier komt de laatste fase om de hoek kijken. Je wilt dat mensen loyaal aan jouw merk blijven en hun goede ervaringen aan de hele wereld vertellen. Eigenlijk is een Facebook-advertentie niet de meest effectieve manier om ervoor te zorgen dat deze mensen in deze fase terecht komen. Daarbij kan je met e-mailmarketing veel meer bereiken.

Dit was in een notendop de uitleg van een model dat je in kunt zetten als je met Facebook-advertenties wilt gaan werken. Zou je graag meer informatie over Facebook adverteren willen? Laat het ons weten en dan vertellen we onder het genot van een kopje koffie (of thee of iets anders) alles wat je wilt weten!

no-repeat;center top;;

auto