Intro en eerste alinea

Ik zag de afgelopen dagen op LinkedIn een aantal keer dezelfde discussie voorbij komen: Wel of niet met iedereen linken op LinkedIn? Voor mijzelf is het heel duidelijk, ik link pas met iemand op LinkedIn als ergens in het ‘echte’ leven onze paden hebben gekruist. Een connectie maken met een onbekende gebeurt dus niet. Er zijn veel mensen die daar anders over denken. De zogenaamde LION’s. Ik ben op zoek gegaan naar de voor- en nadelen van het ‘actief linken’ en ik heb ze voor je op een rijtje gezet.

Een persoon die zijn of haar netwerk voor iedereen openstelt, wordt een LION genoemd. LION staat voor: Linked In Open Network. LION’s accepteren dus iedereen die een connectie willen maken. Dit zorgt ervoor dat zij een enorm netwerk hebben en de personen die aan hen gelinked zijn dus ook gebruik kunnen maken van dat grote netwerk. LION’s zijn te herkennen aan de toevoeging van LION aan de naam of het profiel.

no-repeat;center top;;

auto

LION op Linkedin blog Be Bricks Social Media Marketing Groningen

http://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2017/09/AAEAAQAAAAAAAAxGAAAAJGVmZGJiZmU3LWJjYjYtNGQyMi1hMDQ0LTViMDJiZTIyNzYwZA.png

Voordelen linken

Foto: Borja Bartolome, LinkedIn

Voordelen van het openstellen van je netwerk
De ‘Let’s Link’-trend op LinkedIn is zeer aanwezig op het sociale netwerk. Maar wat zijn nu de voordelen van het openstellen van jouw netwerk? Hieronder heb ik ze voor je opgesomd:

1. Je wordt gemakkelijker gevonden op LinkedIn.
2. De updates die je plaatst hebben een groter bereik.
3. Je kunt gemakkelijker aanbevelingen van anderen op jouw profiel verzamelen.
4. Misschien wel de belangrijkste: Je netwerk bestaat uit duizenden personen waardoor de kans op nieuwe carrièremogelijkheden vergroot wordt.

no-repeat;center top;;

auto

Bereik LinkedIn blog Be Bricks Social Media Marketing Groningen

http://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2017/09/AAEAAQAAAAAAAAm0AAAAJDE0NmUyMjgwLWVjY2MtNDQ5MC05OGE2LTEyNWJiMjc1OTdlZQ.jpg

Nadelen linken

Foto: Richard van der Blom, LinkedIn

Nadelen van het openstellen van je netwerk
Hartstikke handig al die connecties met de bijkomende voordelen, maar er zitten wel degelijk nadelen aan:

1. Je eigen tijdlijn wordt ‘vervuild’ met content van onbekenden.
2. Mensen die jou echt kennen, je ‘peer network’, zijn de personen die actief reageren op jouw content. LinkedIn laat jouw berichten, door je grote netwerk, minder zien aan je peer network en meer aan de ‘onbekenden’. Hierdoor gaat je engagement rate omlaag.
3. Wanneer je niet meteen het contact persoonlijk maakt, bijvoorbeeld door een privébericht, is de kans 90% dat je niets meer hoort van deze connectie. Als je 3000+ connecties hebt, lijkt het me niet realistisch dat je hier even snel doorheen kunt gaan. Dit betekent dus dat je helemaal niet weet wat voor mensen er in je netwerk zitten.

Als ik de voor- en nadelen tegen elkaar opweeg, merk ik dat ik toch eerder neig naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat wil zeggen, ik vind het belangrijk om te weten wie de mensen in mijn netwerk zijn zodat ik zelf de waarde van de connectie in kan schatten. Ook houd ik niet van een tijdlijn waarbij er berichten voorbij komen die voor mij niet relevant zijn. Dit geldt voor elk ander sociaal netwerk. Natuurlijk hecht ik als ondernemer zeer veel waarde aan een groot netwerk, maar dit bouw ik liever op door middel van intensief (en persoonlijk) netwerken.

Ik ben benieuwd of jullie mijn mening van linken op LinkedIn delen of juist een totaal andere mening hebben. Laat je jouw ervaringen achter in de reacties?

Trouwens, mijn LinkedIn-profiel kun je vinden op: www.linkedin.com/in/maya-elena-garate-gamboa 😉

no-repeat;center top;;

auto