Intro+ Deel 1

Het kan lastig zijn om je budgetten te bepalen voor een campagne en hier ook daadwerkelijk het gewenste resultaat uit te halen. Om adverteerders te helpen introduceert Facebook een nieuwe functie: Campagne Budget Optimalisatie. De functie is het afgelopen jaar al voor enkele adverteerders uitgerold, maar wordt in september dit jaar voor iedereen beschikbaar. Wat gaat dit betekenen voor jouw advertenties? Stimuleert dit de resultaten of juist niet? Je leest het in dit artikel!

Wat is Campagne Budget Optimalisatie eigenlijk?

Nu ben je waarschijnlijk gewend om handmatig je budget te verdelen binnen de verschillende campagneonderdelen. Dit kan ingewikkeld zijn, omdat je niet meteen weet wat je per onderdeel moet besteden om het optimale resultaat uit de advertentie te halen. Door als adverteerder gebruik te maken van Campagne Budget Optimalisatie, zou volgens Facebook het te besteden budget beter verdeeld worden over de verschillende campagneonderdelen. Je stelt zelf een centraal budget in dat Facebook real time automatisch gaat verdelen over de best presenterende adsets/ads. Het budget wordt afgemeten aan jouw ingestelde doelstellingen en presentatiemethode. Door deze functie wordt het budget beter besteed en zou je uiteindelijk goedkoper kunnen adverteren.

Wat zijn de nadelen van Campagne Budget Optimalisatie?
CBO is over het algemeen een handige tool die adverteerders veel tijd zal gaan schelen, maar er zitten ook een aantal nadelen aan. Bijvoorbeeld dat Campagne Budget Optimalisatie ook wordt doorgevoerd in de bestaande campagnes. Check dus hoe de campagnes uiteindelijk ingesteld staan. Ook zullen sommige marketeers en adverteerders het moeilijk vinden om de touwtjes uit handen te geven en houden liever zelf de controle (waaronder wij).

no-repeat;center top;;

auto

Facebook Campagne Budget Optimalisatie Be Bricks

https://www.bebricks.nl/wp-content/uploads/2019/06/Afbeelding1.png

Deel 3 + 4 + Outro

Bron: Facebook

Campagne Budget Optimalisatie in jouw advertentiestrategie?
In september 2019 zal CBO dus ook in jouw Business Manager integreren. Er zijn een aantal dingen waar je als adverteerder om moet denken als Campagne Budget Optimalisatie wordt geïntegreerd. Als een bepaalde doelgroep meer getarget moet worden en daar meer budget aan moet worden uitgegeven, kun je met ‘bid caps’ meer bieden voor de ene ad set dan de andere. Hiermee kun je dus nog wel meer budget besteden aan belangrijkere doelgroepen. Gelukkig kun je nog steeds gebruik maken van de limieten voor je budget, zodat je niet te veel budget uitgeeft. Wel moet je opletten dat je aparte campagnes voor verschillende events (denk aan add to cart of purchase) aanmaakt, omdat Campagne Budget Optimalisatie bij lowest cost bidding meer zal spenderen aan add to cart dan purchase, want deze is goedkoper. Dit zorgt dus voor wat extra werk en oplettendheid.

Wij zijn erg benieuwd hoe de nieuwe functie zal uitpakken voor de adverteerders op Facebook. Wat vinden jullie van CBO? Gaat het iets veranderen in jullie advertentiestrategie? Laat het ons weten in de reacties!

no-repeat;center top;;

auto