Het jaar 2020 is voor veel mensen voorbij gevlogen. Het Covid-19 virus heeft niet alleen invloed gehad op ons dagelijks leven, maar ook de wereld van social media werd in 2020 sterk beïnvloed door de crisis. Hoog tijd om eens vooruit te kijken naar wat 2021 gaat brengen voor adverteerders en content creators. In deze blog benoemen we een paar van de belangrijkste verwachte trends van het aankomende jaar!



1. Interactie wordt nog waardevoller!

Afgelopen jaar is gebleken dat interactie met jouw volgers of fans upcoming is. De grote vraag is dan ook: hoe kun je in 2021 deze interactie het beste verkrijgen? Sinds 2020 is o.a. livestreamen een populaire methode om interactie te krijgen met jouw volgers/fans. Op Instagram krijgen je volgers een notificatie als je live gaat, wat natuurlijk een makkelijke manier is om nieuwsgierigheid op te wekken. Ook bij LinkedIn en Facebook is dit het geval. Daarnaast gaat Instagram nog een stapje verder en zie je hier ook nog eens dat Live Stories voorrang krijgen in de Explore-pagina. Zo bereik je naast jouw volgers/fans ook nog eens nieuwe mensen!



2. Het verkrijgen van nieuwe klanten

Door de pandemie zijn de marketingbudgetten van veel adverteerders teruggelopen. Veel bedrijven hebben daarom in 2020 vooral geïnvesteerd in bestaande klanten en zich hierop gericht tijdens het adverteren. In 2021 gaan we weer een frisse start tegemoet en zullen veel bedrijven het tijd vinden om zich ook weer op de lange termijn te gaan richten. Daarom zal het werven van nieuwe klanten bij veel bedrijven hoog op het lijstje staan.



3. Het humaniseren van je brand

2020 was best een rumoerig jaar. Er zijn veel dingen gebeurt waar hele verschillende meningen over zijn. Denk naast het Coronavirus ook aan de verkiezingen in Amerika en de Black Lives Matter protesten. Wat we in 2020 zagen is dat verschillende merken zich in deze discussies gingen mengen. Nike en Netflix lieten zich bijvoorbeeld horen tijdens de BLM protesten en Ben & Jerry’s speelden in op natuurbewuste keuzes. Merken hebben in 2020 dus meer en meer een eigen mening over sociale en/of politieke keuzes, eigenlijk alsof ze een echt persoon zijn die zijn stem wil laten horen. Onderzoek laat zien dat consumenten dit ook belangrijk vinden en dat ze zich zo meer verbonden voelen met een bepaald merk of bedrijf. De verwachting is dat deze trend in 2021 wordt doorgezet en dat meer bedrijven en merken hierop in gaan spelen.




En wat er verder staat te gebeuren in 2021? Dat wordt nog even afwachten. Er wordt gespeculeerd over oplossingen om fake nieuws tegen te gaan. Ook wordt er gekeken naar Facebook: gaan zij zich nog verder doorontwikkelen of moet het juist afstand doen van Instagram en Whatsapp? Genoeg ontwikkelingen om te volgen de komende tijd! Op de hoogte blijven? Houd dan onze socials, blogs en website in de gaten.

no-repeat;center top;;

auto